Altbäcker Vilmos, Gácsi Márta, Kosztolányi András, Pogány Ákos, Lakatos Gabriella, Pongrácz Péter, Dóka Antal: Etológiai gyakorlatok
Etológiai gyakorlatok Altbäcker Vilmos Gácsi Márta Kosztolányi András Pogány Ákos Lakatos Gabriella Pongrácz Péter Dóka Antal A dokumentum bármely részének, bármilyen módszerrel, technikával történő másolása és terjesztése tilos! © www.whyz.hu XML to PDF by RenderX XEP XSL-FO F ormatter, visit us at http://www.renderx.com/ Etológiai gyakorlatok írta Altbäcker Vilmos, Gácsi Márta, Kosztolányi András, Pogány Ákos, Lakatos Gabriella, Pongrácz Péter, és Dóka Antal Szerzői jog © 2013 Eötvös Loránd Tudományegyetem E könyv kutatási és oktatási célokra szabadon használható. Bármilyen formában való sokszorosítása a jogtulajdonos írásos engedélyéhez kötött. Készült a TÁMOP-4.1.2.A/1-11/1-2011-0073 számú, „E-learning természettudományos tartalomfejlesztés az ELTE TTK-n” című projekt keretében. Konzorciumvezető: Eötvös Loránd Tudományegyetem, konzorciumi tagok: ELTE TTK Hallgatói Alapítvány, ITStudy Hungary Számítástechnikai Oktató- és Kutatóközpont Kft. A dokumentum bármely részének, bármilyen módszerrel, technikával történő másolása és terjesztése tilos! © www.whyz.hu XML to PDF by RenderX XEP XSL-FO F ormatter, visit us at http://www.renderx.com/ Tartalom 1. Állati viselkedés vizsgálata a Fővárosi Állat- és Növénykertben .......................................................... 1 A GYAKORLAT CÉLJA ......................................................................................................... 1 BEVEZETÉS ........................................................................................................................ 1 Egy tudományos vizsgálat megtervezése ............................................................................ 1 A viselkedés elemei ........................................................................................................ 1 A viselkedéskódolás alanyai ............................................................................................. 3 A mintavétel módszerei ................................................................................................... 3 ANYAGOK .......................................................................................................................... 4 Helyszín ....................................................................................................................... 4 Alanyok ....................................................................................................................... 4 Eszközök ...................................................................................................................... 4 AZ ÁLLATKERTI MEGFIGYELÉSEK MENETE ...................................................................... 4 Kitűzött cél ................................................................................................................... 4 Terepi jegyzőkönyv ........................................................................................................ 5 Szöveges jegyzőkönyv .................................................................................................... 5 A gyakorlati munka értékelése .......................................................................................... 5 1.1. melléklet: Terepi adatlap ............................................................................................ 6 1.2. melléklet: Minta adatlap az állatkerti adatgyűjtéshez ....................................................... 7 IRODALOM ......................................................................................................................... 7 2. Ragadozó-elkerülő viselkedés ontogenezise halivadékoknál ................................................................ 8 A GYAKORLAT CÉLJA ......................................................................................................... 8 BEVEZETÉS ........................................................................................................................ 8 Ragadozó-elkerülés ........................................................................................................ 8 Ragadozó-felismerés ...................................................................................................... 8 Öröklött ragadozó-felismerés ........................................................................................... 9 Ontogenezis és ragadozó-felismerés ................................................................................... 9 ANYAGOK ........................................................................................................................ 10 Alanyok ..................................................................................................................... 10 Kísérleti berendezés ...................................................................................................... 10 A GYAKORLAT MENETE: .................................................................................................. 11 A gyakorlat célja .......................................................................................................... 11 A kísérlet általános menete ............................................................................................. 11 Kísérleti csoportok ....................................................................................................... 12 Az adatok kiértékelése, eredmények bemutatása ................................................................. 12 A jegyzőkönyv ............................................................................................................ 12 Értékelési szempontok ................................................................................................... 12 2.2. Adatlap ragadozóelkerülés vizsgálatához ..................................................................... 13 IRODALOM ....................................................................................................................... 13 3. Keresőkép kialakulásának vizsgálata napos csibéken ........................................................................ 15 A GYAKORLAT CÉLJA ....................................................................................................... 15 BEVEZETÉS ...................................................................................................................... 15 Keresőkép .................................................................................................................. 15 ANYAGOK ........................................................................................................................ 16 Kísérleti állatok és eszközök ........................................................................................... 16 A GYAKORLAT MENETE ................................................................................................... 17 Hipotézisek és predikciók megfogalmazása ....................................................................... 17 A 2. TESZT: Keresőkép formálásának vizsgálata többféle elérhető tápláléktípus jelenlétében ................................................................................................................. 18 Jegyzőkönyv elkészítése ............................................................................................... 19 IRODALOM ...................................................................................................................... 22 4. Operáns kondicionálás a gyakorlatban ........................................................................................... 23 A GYAKORLAT CÉLJA ...................................................................................................... 23 BEVEZETÉS ..................................................................................................................... 23 Elméleti áttekintés ........................................................................................................ 23 Általános tanulási formák ............................................................................................... 23 iii A dokumentum bármely részének, bármilyen módszerrel, technikával történő másolása és terjesztése tilos! © www.whyz.hu XML to PDF by RenderX XEP XSL-FO F ormatter, visit us at http://www.renderx.com/ Etológiai gyakorlatok Operáns kondicionálás mint tréning módszer: a klikkertréning .............................................. ANYAGOK ........................................................................................................................ Kísérleti állatok és eszközök ........................................................................................... A GYAKORLAT MENETE ................................................................................................... Operáns kondicionálás kutyán ......................................................................................... Jegyzőkönyv elkészítése ................................................................................................ Kérdések megválaszolása közösen. .................................................................................. 4.2. melléklet ADATLAP – operáns kondícionálás méréshez ................................................ 4.3. melléklet JEGYZŐKÖNYV A – szemkontaktus vizsgálathoz ......................................... 4.4. melléklet JEGYZŐKÖNYV B – komplex feladathoz ..................................................... IRODALOM ....................................................................................................................... 5. A bevésődés hatása naposcsibe viselkedésére ................................................................................. A GYAKORLAT CÉLJA ...................................................................................................... BEVEZETÉS ...................................................................................................................... Elméleti áttekintés ........................................................................................................ A bevésődés csibék és kacsák esetében ............................................................................. ANYAG ÉS MÓDSZER ....................................................................................................... Kísérleti állatok és eszközök ........................................................................................... A GYAKORLAT MENETE ................................................................................................... TESZT 1: "Szeparáció az anyától" ................................................................................... A 2. TESZT: Követési viselkedés kiváltása ........................................................................ A 3. MEGFIGYELÉS: Diszkriminációs teszt ..................................................................... Jegyzőkönyv elkészítése ............................................................................................... 5.1. melléklet Adatlap minta a viselkedési elemek kódolásához ............................................. IRODALOM ....................................................................................................................... 6. Nyulak szelídségének vizsgálata .................................................................................................. A GYAKORLAT CÉLJA ...................................................................................................... A jelen gyakorlat közvetlen feladatai: ............................................................................... BEVEZETÉS ..................................................................................................................... Ember által felnevelt állatok fajtárs felismerése .................................................................. A szagok alapján történő fajtárs felismerés az üreginyúlnál ................................................... ANYAG ÉS MÓDSZER ....................................................................................................... Kísérleti állatok és eszközök ........................................................................................... A GYAKORLAT MENETE ................................................................................................... 6.2. melléklet: Adatlap minta a nyulak nyílt tér tesztjéhez ..................................................... IRODALOM ....................................................................................................................... 7. Házi és üregi nyúl (Oryctolagus cuniculus) álljelölési aktivitásának vizsgálata ...................................... A GYAKORLAT CÉLJA ...................................................................................................... BEVEZETÉS ..................................................................................................................... Az állati kommunikáció ................................................................................................. Kémiai kommunikáció emlősöknél .................................................................................. Szexuális kommunikáció üregi nyúlnál ............................................................................. Álljelölés nyulaknál ...................................................................................................... ANYAGOK ........................................................................................................................ Kísérleti állatok és eszközök ........................................................................................... A GYAKORLAT MENETE ................................................................................................... A gyakorlat célja .......................................................................................................... A teendők sorrendje a gyakorlat során .............................................................................. 7.3 melléklet: Minta a kísérlet megtervezéséhez ................................................................. 7.4. melléklet: ADATLAP NYULAK ÁLLJELÖLÉSÉNEK VIZSGÁLATÁHOZ ..................... IRODALOM ...................................................................................................................... 8. Riasztó jelzések hatása zebrapintyek (Taeniopygia guttata) bátorságára ............................................... A GYAKORLAT CÉLJA ...................................................................................................... BEVEZETÉS ..................................................................................................................... A riasztó jelzések elméletének története ............................................................................ Aposzematikus színezet ................................................................................................. Aposzematizmus és mimikri ........................................................................................... Állati személyiség és bátorság ......................................................................................... 25 26 26 26 26 28 29 29 30 31 31 33 33 33 33 34 35 35 35 35 37 38 39 40 40 41 41 41 41 41 42 43 43 44 45 46 47 47 47 47 47 48 48 50 50 51 51 51 52 53 53 55 55 55 55 56 56 58 iv A dokumentum bármely részének, bármilyen módszerrel, technikával történő másolása és terjesztése tilos! © www.whyz.hu XML to PDF by RenderX XEP XSL-FO F ormatter, visit us at http://www.renderx.com/ Etológiai gyakorlatok ANYAG ÉS MÓDSZER ....................................................................................................... 58 Kísérleti állatok és eszközök ........................................................................................... 58 A GYAKORLAT MENETE ................................................................................................... 59 A gyakorlat célja .......................................................................................................... 59 Vizsgálati lépések ......................................................................................................... 59 8.2. melléklet JEGYZŐKÖNYV RIASZTÓSZÍN TESZTELÉSHEZ ...................................... 60 IRODALOM ...................................................................................................................... 60 9. Humán ivari dimorfizmus vizsgálata ............................................................................................. 62 A GYAKORLAT CÉLJA ....................................................................................................... 62 BEVEZETÉS ...................................................................................................................... 62 Elméleti áttekintés ........................................................................................................ 62 Ivari dimorfizmus jelensége az embernél ........................................................................... 64 ANYAGOK ........................................................................................................................ 66 Kísérleti állatok és eszközök ........................................................................................... 66 A GYAKORLAT MENETE ................................................................................................... 66 A gyakorlat célja .......................................................................................................... 66 A gyakorlat lépései ....................................................................................................... 66 Jegyzőkönyv elkészítése ................................................................................................ 67 IRODALOM ....................................................................................................................... 68 10. Humán párválasztás vizsgálata 2. ................................................................................................ 70 A GYAKORLAT CÉLJA ....................................................................................................... 70 BEVEZETÉS ...................................................................................................................... 70 Elméleti áttekintés ........................................................................................................ 70 Testméret .................................................................................................................... 71 Testarányok ................................................................................................................. 71 Hang .......................................................................................................................... 72 Az emberi hang preferált jellemzői .................................................................................. 72 ANYAGOK ........................................................................................................................ 73 Kísérleti állatok és eszközök ........................................................................................... 73 A GYAKORLAT MENETE ................................................................................................... 73 A gyakorlat célja .......................................................................................................... 73 10.1. melléklet Dimorfizmus gyakorlat kérdőív minta .......................................................... 75 IRODALOM ....................................................................................................................... 76 11. Hogyan befolyásolja egy nőstény nyúl gátmérete a dominancia rangsorban betöltött pozícióját? ............. 78 A GYAKORLAT CÉLJA ....................................................................................................... 78 BEVEZETÉS ...................................................................................................................... 78 Hormonok és viselkedés ................................................................................................ 78 Prenatális, méhen belüli hormonális hatások ...................................................................... 78 Fiziológia, morfológia, viselkedés ................................................................................... 80 A gátméret mint biomarker ............................................................................................. 80 Ivari differenciáció nyulaknál ......................................................................................... 81 Nyulak szociális rangsora ............................................................................................... 82 ANYAGOK ........................................................................................................................ 82 Kísérleti állatok és eszközök ........................................................................................ 82 A GYAKORLAT MENETE ................................................................................................... 82 A gyakorlat fő lépései ................................................................................................... 82 11.3. melléklet A NYÚL GÁTMÉRET VIZSGÁLAT LÉPÉSEI ............................................ 84 11.4. melléklet ADATLAP A GÁTMÉRET ÉS RANGSOR VIZSGÁLATÁHOZ ..................... 85 IRODALOM ....................................................................................................................... 86 12. Kockázatvállalás ivarfügése az állatokban és az embernél ............................................................... 87 A GYAKORLAT CÉLJA ...................................................................................................... 87 BEVEZETÉS ..................................................................................................................... 87 Problémafelvetés .......................................................................................................... 87 Vészjelzések használata madaraknál és emlősöknél ............................................................. 87 Udvarlás ..................................................................................................................... 88 Kockázatvállalás ivarfüggése az embernél ......................................................................... 88 ANYAGOK ........................................................................................................................ 88 A jelenség .................................................................................................................. 88 v A dokumentum bármely részének, bármilyen módszerrel, technikával történő másolása és terjesztése tilos! © www.whyz.hu XML to PDF by RenderX XEP XSL-FO F ormatter, visit us at http://www.renderx.com/ Etológiai gyakorlatok Anyagok és eszközök .................................................................................................... 89 A GYAKORLAT MENETE ................................................................................................... 89 Feladatok ................................................................................................................... 89 Az adatgyűjtés ............................................................................................................. 89 Az adatok összesítése és a statisztikai analízis .................................................................... 90 12.1. melléklet ADATLAP MINTA KOCKÁZTATÁS MÉRÉSHEZ ..................................... 90 IRODALOM ...................................................................................................................... 91 13. Összebújás vizsgálata egéren ..................................................................................................... 93 A GYAKORLAT CÉLJA ...................................................................................................... 93 BEVEZETÉS ...................................................................................................................... 93 Állati csoportok képződése és fajtái ................................................................................. 93 Csoporttípusok ............................................................................................................. 93 Fajtárs felismerés ......................................................................................................... 95 Rokon felismerés .......................................................................................................... 95 Önzetlen segítségnyújtás ................................................................................................ 95 Kooperáció ................................................................................................................. 95 A kooperatív güzüegér .................................................................................................. 95 Az összebújás (huddling) ............................................................................................... 97 ANYAG ÉS MÓDSZER ........................................................................................................ 97 A GYAKORLAT MENETE ................................................................................................... 97 A gyakorlat célja .......................................................................................................... 97 A gyakorlat menete ....................................................................................................... 98 A teendők sorrendje a gyakorlat során .............................................................................. 98 A teszt elrendezése ....................................................................................................... 98 13. 1. melléklet: Adatlap minta az összebújás vizsgálatához ................................................ 100 IRODALOM ..................................................................................................................... 100 14. Szociális viselkedés halaknál –rajképzést befolyásoló tényezők a zebradániónál (Brachydanio rerio) ..... 103 A GYAKORLAT CÉLJA ..................................................................................................... 103 BEVEZETÉS ..................................................................................................................... 103 A csoportban élés előnyei és hátrányai ............................................................................ 103 Rajképzés halaknál ..................................................................................................... 104 A rajképzés vizsgálata zebradánióknál ............................................................................ 105 ANYAGOK ...................................................................................................................... 108 Kísérleti állatok .......................................................................................................... 108 Kísérleti berendezés .................................................................................................... 108 Kísérleti csoportok ...................................................................................................... 108 A GYAKORLAT MENETE .................................................................................................. 108 Első kísérlet: a szociális vonzódás tesztelése magányos halon .............................................. 108 Második kísérlet: a szociális vonzódást befolyásoló fenotípusos tényezők tesztelése ................ 109 Adatelemzés és értékelés .............................................................................................. 109 A Gyakorlati munka minősítése ..................................................................................... 109 14. 4. melléklet ADATLAP szociális vonzódás a zebradániónál teszthez ............................... 110 14.5. melléklet Második kísérlet: négy hal tesztelése különféle manipulált dánió prezentációkkal .......................................................................................................... 113 IRODALOM ..................................................................................................................... 113 15. Agresszió és dominancia háziegérnél ......................................................................................... 115 A GYAKORLAT CÉLJA ..................................................................................................... 115 BEVEZETÉS .................................................................................................................... 115 Csoportképződés ........................................................................................................ 115 Agresszió .................................................................................................................. 115 Szociális rangsor ........................................................................................................ 116 Kommunikáció és rangsor ............................................................................................ 116 A házi egér szociális rendszere ...................................................................................... 117 ANYAGOK ...................................................................................................................... 117 Kísérleti állatok és eszközök ......................................................................................... 117 A GYAKORLAT MENETE .................................................................................................. 118 15.1. melléklet EGÉR RANGSOR VIZSGÁLAT TERVE ................................................... 120 vi A dokumentum bármely részének, bármilyen módszerrel, technikával történő másolása és terjesztése tilos! © www.whyz.hu XML to PDF by RenderX XEP XSL-FO F ormatter, visit us at http://www.renderx.com/ Etológiai gyakorlatok 15.2 melléklet ADATLAP A HÁZI EGÉR RANGSOR KIALAKULÁS VIZSGÁLATÁHOZ .................................................................................................... IRODALOM .................................................................................................................... 16. Csoportos táplálkozás közben megnövekedett éberség embernél: függ-e az étkezés közbeni körülnézés a csoportmérettől? ....................................................................................................................... A GYAKORLAT CÉLJA ..................................................................................................... BEVEZETÉS ..................................................................................................................... Csoportosulás az állatoknál, mint a veszély csökkentés módja ............................................. Csoportosulás és felderítés különböző fajoknál ................................................................. Csoportméret és felderítés a főemlősöknél ....................................................................... ANYAGOK ....................................................................................................................... Kísérleti alanyok és eszközök ........................................................................................ A GYAKORLAT MENETE .................................................................................................. A gyakorlat célja ........................................................................................................ A teendők sorrendje a gyakorlat során ............................................................................ 16.1. melléklet ........................................................................................................... 16.2 melléklet ........................................................................................................... IRODALOM .................................................................................................................... 17. A kutya kötődésének etológiai vizsgálata .................................................................................... A GYAKORLAT CÉLJA ..................................................................................................... BEVEZETÉS .................................................................................................................... Elméleti áttekintés ...................................................................................................... ANYAGOK ...................................................................................................................... Kísérleti állatok és eszközök ......................................................................................... A GYAKORLAT MENETE .................................................................................................. A módszer alkalmazásának gyakorlása – kódolás videó alapján ........................................... Idegen Helyzet Tesztek ................................................................................................ IRODALOM ............................................................................................................. 18. Kutyaugatások hangulatának és kontextusának felismerése, valamint annak megítélése, hogy mennyire bosszantó egy-egy ugatás az ember számára ..................................................................................... A GYAKORLAT CÉLJA .................................................................................................... BEVEZETÉS .................................................................................................................... Kutya-ember kommunikáció ......................................................................................... A kutyák akusztikus kommunikációja, különös tekintettel az ugatásra ................................... Értik-e az emberek a kutyaugatást? ................................................................................ Az ugatás mint bosszantó jelenség ................................................................................. ANYAG ÉS MÓDSZER ..................................................................................................... Helyszín ................................................................................................................... Alanyok .................................................................................................................... Eszközök .................................................................................................................. A GYAKORLAT MENETE .................................................................................................. Kontextus felismerés ................................................................................................... Hangulat megállapítás ................................................................................................. Adatelemzés és értékelés .............................................................................................. A gyakorlat minősítése ................................................................................................ IRODALOM .................................................................................................................... 19. A rádiotelemetria alapjai és alkalmazási lehetőségei ..................................................................... A GYAKORLAT CÉLJA ..................................................................................................... BEVEZETÉS ..................................................................................................................... A rádiotelemetria ....................................................................................................... Eszköztár és módszerek ............................................................................................... Az adó felerősítése ..................................................................................................... Lokalizáció ................................................................................................................ Mozgáskörzet meghatározás ......................................................................................... Biotelemetria ............................................................................................................. ANYAGOK ....................................................................................................................... A gyakorlat célja ........................................................................................................ A GYAKORLAT MENETE .................................................................................................. 121 123 124 124 124 124 125 126 126 126 126 126 126 128 129 129 131 131 131 131 134 134 134 134 134 140 142 142 142 142 143 144 145 145 145 146 146 146 146 146 146 148 148 152 152 152 152 153 154 154 154 155 157 157 157 vii A dokumentum bármely részének, bármilyen módszerrel, technikával történő másolása és terjesztése tilos! © www.whyz.hu XML to PDF by RenderX XEP XSL-FO F ormatter, visit us at http://www.renderx.com/ Etológiai gyakorlatok Az antenna csatlakoztatása ........................................................................................... 157 A vevő behangolása az adók kereséséhez ........................................................................ 157 Adatgyűjtés ............................................................................................................... 157 A jegyzőkönyv elkészítése ............................................................................................ 158 19.3. melléklet ........................................................................................................... 159 IRODALOM ..................................................................................................................... 160 20. Adatgyűjtési és adatértékelési módszerek az állati viselkedés vizsgálatához ...................................... 161 A GYAKORLAT CÉLJA .................................................................................................... 161 BEVEZETÉS .................................................................................................................... 161 Az állati viselkedés vizsgálatának menete ........................................................................ 161 A minták függetlensége ............................................................................................... 161 Viselkedési változók típusai .......................................................................................... 162 Adatrögzítési módszerek .............................................................................................. 162 Adatrögzítéshez használt eszközök ................................................................................. 163 A mérések megbízhatósága és érvényessége .................................................................... 163 Megfigyelők közötti és megfigyelőn belüli megbízhatóság ................................................. 164 A megfigyelők közötti egyezés mértékét becslő módszerek ................................................. 164 Adatok leíró elemzése ................................................................................................. 166 Statisztikai hipotézistesztelés ........................................................................................ 167 Normál eloszlás, a normalitás tesztelése .......................................................................... 167 Parametrikus és nem parametrikus statisztikai tesztek ........................................................ 167 Egymintás, kétmintás, páros és többmintás próbák ............................................................ 168 Változók közötti asszociáció vizsgálata ........................................................................... 168 Statisztikai eredmények megadása ................................................................................. 168 ANYAGOK ....................................................................................................................... 169 A GYAKORLAT MENETE ................................................................................................. 169 A gyakorlat során elvégzendő feladatok .......................................................................... 169 20.1. melléklet: Adatlap egyezés mérésének vizsgálatához korrelációval ............................... 170 20.2. melléklet: Adatlap a megfigyelők közötti egyezés méréséhez ...................................... 171 IRODALOM ..................................................................................................................... 172 21. Gyakorlati statisztika: több vizsgálati csoporton mért változók összehasonlítása az INSTAT statisztikai programmal ............................................................................................................................... 173 AZ INSTAT PROGRAM HASZNÁLATA ............................................................................... 173 A STATISZTIKAI MÓDSZER TÍPUSÁNAK KIVÁLASZTÁSA ................................................ 174 AZ ADATOK BEVITELE .................................................................................................... 174 ALAPSTATISZTIKÁK ÉS VÁLTOZÓK ELOSZLÁSÁNAK ELLENŐRZÉSE ............................ 176 AZ ELVÉGZENDŐ TESZT KIVÁLASZTÁSA ....................................................................... 177 Ha két csoportot akarunk összehasonlítani ....................................................................... 177 Ha több csoportot akarunk összehasonlítani ..................................................................... 178 A TESZT EREDMÉNYE ..................................................................................................... 178 Ha két vizsgálati csoportunk volt ................................................................................... 179 Ha több csoportot hasonlítottunk össze ........................................................................... 182 AZ EREDMÉNYEK GRAFIKUS ÁBRÁZOLÁSA .................................................................. 182 IRODALOM ..................................................................................................................... 183 viii A dokumentum bármely részének, bármilyen módszerrel, technikával történő másolása és terjesztése tilos! © www.whyz.hu XML to PDF by RenderX XEP XSL-FO F ormatter, visit us at http://www.renderx.com/ 1. fejezet - Állati viselkedés vizsgálata a Fővárosi Állat- és Növénykertben Pongrácz Péter A GYAKORLAT CÉLJA Ezen a gyakorlaton a hallgatók megismerkedhetnek az állati viselkedés leírásának elméleti hátterével, az etogram fogalmával és egy faj magatartását leíró alapvető módszerekkel. A gyakorlati munka során a hallgatók élő állatokon gyakorolhatják a viselkedés kódolását. A gyakorlatvezető útmutatásával állatkertben élő számos faj közül szabadon választhatnak, minden fajnál valamelyest különbözik a megfigyelhető viselkedéselemek repertoárja, illetve más és más jelenségre érdemes odafigyelni. A gyakorlat célja az, hogy modellezze egy etológiai (terep) vizsgálat lefolytatását az előzetes megfigyeléstől a kérdésfelvetésen és az adatgyűjtésen keresztül egészen az adatok elemzéséig és azok rövid cikkszerű ismertetéséig. BEVEZETÉS Egy tudományos vizsgálat megtervezése Az etológus munkája nem azzal kezdődik, hogy nekilát „mérni”. Az elvégzendő vizsgálat, legyen az megfigyelés, avagy kísérlet, a megfelelő tudományos probléma (kérdés) feltárásával indul. Ez eredhet egy korábbi vizsgálat során nyitva maradó, felmerülő kérdésből, de történhet a környezetben célzottan vagy véletlenül végrehajtott megfigyelés révén is. A vizsgálat első közvetlen lépése tehát (1) a kutatni kívánt kérdés megfogalmazása. A kérdéshez kapcsolódóan érdemes rögtön a lehetséges válaszokon is elgondolkodni – ez teszi lehetővé a kutatás hipotéziseinek megfogalmazását. A hipotézisek tulajdonképpen olyan ok-okozati kapcsolatot megfogalmazó jóslatok, amelyek a kísérlet kimenetelére vonatkoznak. A következő lépés (2) a kérdés megválaszolásához szükséges módszer kiválasztása, kidolgozása. Ehhez rendszerint a vizsgálat alanyainak, a körülményeknek és más, hasonló vizsgálatok mikéntjének az ismerete szükséges. Vagyis a kérdést követő módszertani tervezés alapos gyakorlati és szakirodalombeli ismeretszerzés nyomán kell, hogy történjen. A megfelelő módszer kiválasztását és megtervezését követően (3) érdemes azon is elgondolkodni, hogy az előtanulmányok függvényében a kérdésünkre milyen válaszokra (eredményekre) lehet majd számítani. Ezeket hipotéziseknek nevezzük. A vizsgálattól függően minimum kettő, de akár több ilyen lehetséges kimenet is létezhet. Ezek előzetes elemzése megkönnyíti a vizsgálat eredményének későbbi értelmezését, diszkusszióját. Jelen gyakorlat abban tér el az etológia gyakorlat tárgy kurzusainak megszokott menetétől, hogy a hallgatók nem a fent említett három lépés után csatlakoznak a munkához. A gyakorlat legfőbb feladata pont az, hogy a résztvevők kipróbálhassák, milyen „tiszta lappal” indulni, és saját maguknak kell észrevenni vizsgálatra érdemes jelenségeket, majd megtervezni és lefolytatni a vizsgálatot. Ehhez elengedhetetlen, hogy kis áttekintést adjunk az állati viselkedés elemekre bonthatóságáról, az alapvető etológiai viselkedésvizsgáló módszerek lényegéről. A viselkedés elemei Az állati viselkedés olyan folyamat, amely az etológia álláspontja szerint jól elkülöníthető, diszkrét egységekre, úgynevezett magatartáselemekre bontható. A magatartáselemek lehetnek nem-átfedőek, pl. egy tyúk egyszerre nem ülhet vagy állhat, de lehetnek átfedőek is, pl. a tyúk csipegethet magot úgy, hogy közben áll. Maga a felismerés, hogy a magatartás elemekre bontható, meghatározó jelentőségű volt a modern viselkedéskutatásra nézve. A természettudományos vizsgálatoknak ugyanis egzaktaknak kell lenniük, az egzaktság pedig megköveteli az egyértelmű definíciók, valamint az ismételhető mérések alkalmazását. Az etológia, és ezen belül ennek a gyakorlatnak a szempontjából is fontos néhány fogalom ismerete. A magatartáselem (viselkedéselem) tehát az adott állat 1 A dokumentum bármely részének, bármilyen módszerrel, technikával történő másolása és terjesztése tilos! © www.whyz.hu XML to PDF by RenderX XEP XSL-FO F ormatter, visit us at http://www.renderx.com/ Állati viselkedés vizsgálata a Fővárosi Állat- és Növénykertben (faj) esetében formaállandónak tekinthető mozdulatsor, a viselkedés legkisebb egysége. Fontos kiemelni, hogy a magatartáselemek változhatnak például az állat egyedfejlődése során, akár ontogenetikus, akár környezeti hatások, illetve tanulás révén, ez azonban nem befolyásolja azt az alapvető tulajdonságukat, hogy adott fejlettségi állapotú egyedben egy-egy viselkedéselem állandónak tekinthető. Több magatartáselemből összetevődő, többnyire funkcionális szempontok szerint jól körülhatárolhatóan összetartozó sorozatot hívunk magatartási egységnek. Ilyen például, ha egy madár tollászkodik. A tollászkodás, mint magatartási egység magába foglalhat számos magatartáselemet, úgymint a tollak csőrrel történő végighúzását, a tollak felborzolását, a faggyú kinyomását a farkcsíkmirigyből, a faggyú rákenését a tollakra stb. Magatartási egység lehet egy úgynevezett „állapot” is, amely során az állat a szó valódi értelmében nem „csinál” semmit, hanem pl. hibernál. Végül érdemes megemlíteni az úgynevezett etogramot, amely az adott állatfaj lehetséges viselkedéselemeinek teljes gyűjteménye. Az etogram esetében fontosnak tartott kritérium, hogy a viselkedéselemek egymástól függetlenek legyenek, és lehetőség szerint mellőzzék a funkcionális leí
Üdvözlünk Magyarország új, közössegi tudásmegosztó platformján. Weboldalunkon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.
Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak. (GDPR, ÁSZF)
A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.
Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.